Thursday 9 February 2012

Haji Abdul Mulok bin Sutan Idham

Putera Panglima Lidah Hitam adalah Panglima Alang Laut dan melahirkan Sutan Idham @ Ibrahim. Sutan Idham pula melahirkan Tuan Haji Abdul Mulok yang telah berhijrah ke Cangkat Larang Batu Gajah Perak dan menetap disana sehingga ke akhir hayatnya. Baginda adalah Pengasas Pancaindera Seni Silat Lintau Malaysia.

Haji Abdul Mulok bin Sutan Idham dilahirkan di Padang Periman pada tahun 1903. pada tahun 1917 Abdul Mulok telah tamat mempelajari silat Lintau daripada datuknya cuma dalam tempohmasa tujuh hari sahaja.

Pada tahun 1928 ketika berusia 25 tahun Haji Mulok telah berhijrah ke Pulau Pinang besama rakan rakannya yang kemudian ke Bagan Serai , Kuala Kangsar dan Teluk Intan sebelum menetap di Kampong Cangkat Larang Batu Gajah Perak serta mendirikan rumahtangga dengan Aminah binti Hassan.

Pada tahun 1965 Haji Mulok telah menziarahi Makam Panglima Lidah Hitam di Kampong Parit Sakai Laut Muar Johor (kini dibawah jagaan Muzium Negara).

Tuan Haji Mulok adalah tokoh dan pengasas Persatuan Panca Indra Seni Silat Lintau Malaysia pada tahun 1975. Pada tahun 1972 sahaja jumlah murid yang mempelajari Panca Indra Seni Silat Lintau adalah melebihi 10 ribu orang (rujuk Akhbar Berita Harian edisi ahad 11/5/1988).

Tuan Haji Abdul Muluk telah meninggal dunia ketika berusia 79 tahun, pada 4hb Mei 1982 bersamaan hari selasa jam 10.50 malam (10 Rejab 1402 Hijrah) di Hospital Besar Ipoh, kerana mengalami penyakit peparu berair. Jenazah Alahyarham telah disemadikan di Tanah Perkuburan Kampong Seri Rahmat Cangkat Larang Batu Gajah Perak (Al Fatehah).

Sumber : sini

No comments:

Post a Comment