Thursday 9 February 2012

Hulubalang Tambun

Hulubalang Tambun ataupun Pok Hitam Tambun adalah lagenda sejarah daerah Dungun.Beliau adalah hulubalang ternama yg terkenal di Negeri Terengganu, Pahang , Kelantan dan Johor. Sebelum ini Dungun.Net telah menceritakan mengenai keturunan Tambun membuka daerah Dungun. Dalam artikel kali ini,Dungun.Net telah diberikan kebenaran utk menulis kisah2 kehandalan Hulubalang Tambun utk tatapan pembaca.

Tok Tambun diberikan kebenaran oleh Sultan Zainal Abidin ke 3 utk menjaga keamanan daerah Dungun. Jadi apabila berlakunya sesuatu perkara di daerah Dungun, Tok Tambun akan dipanggil utk menjaga kedamaian. Beliau bukanlah pemerintah, bukan juga ketua kampung. Tetapi lebih kepada seorang Hulubalang dan rakan kepada Sultan Zainal Abidin ke 3, Tok Ku Paloh dan Hj. Deraman Limbong.

Pada waktu zaman penjajahan British, ramai orang orang siam yg bekerja di Dungun mencari bijih kaci. Orang² siam ni berpuak puak dan seringkali bergaduh dengan orang² Dungun. Lalu Tok Tambun dipanggil oleh penguasa utk menyelesaikan masalah tersebut. 

Orang2 siam kesemuanya berkumpul di atas bukit merusuh. Tok Tambun lalu berikhtiar dan membuat 7 buah rakit. Beliau duduk di dalam air di bawah setiap 1 rakit 1 mlm sehinggalah 7 malam berturut² di dalam air. Pada hari ke 8, beliau lambai ke arah bukit memanggil orang orang siam. Orang orang siam yg sebelum ini merusuh , terus ramai ramai turun dan duduk di atas rakit tidak membantah walaupun sepatah. Dan di hantar oleh Tok Tambun ke Kuala Dungun, di serah kepada Raja Daerah Dungun pada ketika itu ialah Penguasa Dungun.

Kejadian ini berlaku di Sungai Kuala Perlis , Hulu Dungun kawasan Pasir Raja.
Begitulah hebatnya ilmu Tok Tambun.

Sedikit profil mengenai Tok Tambun

  • Beliau mempunyai ramai adik beradik akan tetapi setakat ini yang di ingati oleh pemberi cerita hanyalah Seman Pok Teh Kasim.
  • Beliau adalah seorang nelayan.
  • Antara pengikut Tok Tambun yang dikenali adalah Tok Su Umor Bulu.
  • Mat Kilau lari dari Pahang dan menuntut ilmu dengan Tok Tambun .
  • Cicit cicit Tok Tambun sehingga kini masih menetap di Daerah Dungun. Kawasan tapak tempat tinggal Tok Tambun telah diberi nama Jalan Tambun sebagai tanda penghormatan kepada beliau.
 sila baca di sini untuk selanjutnya - klik sini

No comments:

Post a Comment